onsdag 4 januari 2012

Stalltomtar?



Jag har glömt berätta, julaftonsnatten är det ju ofta i sagor att den är lite magiska eller att djuren kan prata, tomtarna visar sig osv. Och självklart har jag ju alltid tänkt på det som sagor, men jag är lite osäker nu...

För kvällen innan julafton var vi i stallet, och jag red i paddocken och regnigt som det var så var det jättevattenpölar överallt på ridbanan. Så hästarna var fulla med lera upp till knäna nästan, i halva svansen och under hela magarna, och de var även smutsiga ifrån hagen där de de första meterna sjunker ner i leran för varje steg de tar. Det hade tagit timmar att få Gulliver ren om man inte hade badat honom! Så vi brydde inte oss om att göra honom särskilt fin utan vi lämnade honom i boxen med lera på halva benen, under magen hade vi borstat några tag utan något resultat och svansen var trasslig med lera och sågspån så vi struntade i den också. Jag och mamma lämnade stallet allra sist på kvällen, och Madde som bor där hade gäster och var inte heller ute i stallet fler gånger under kvällen.

Mamma och jag hade fodringen på julaftonsmorgon och vi gav hästarna mat och gosade med Gulliver, vi skulle inte rida för det han vi inte med. Och när jag är ute på logen och hämtar hö ropar mamma på mig och undrar hur jag hade fått bort all smuts från Gulliver. Och jag hade ju inte borstat honom, inte ens märkt att alla hans hovar och ben var lika vita som efter ett bad och likaså magen och i svansen fans det inte ett spår av varken sågspån eller lera. Jag gick igenom alla hovar för att se om han hade fått någon mugg, som tur hade han inte det, men jag kände inte heller ett enda gruskorn.
Snacka om att jag och mamma blev snopna!!! Kanske vi har en liten stalltomte ändå??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar