tisdag 17 januari 2012

Fördomar?

Allt som är tillverkat är tillverkat i Kina, eller möjligtvis i Taiwan. På Irland är alla rödhåriga och i USA är alla tjocka! I Danmark röker alla, Finland dricker man endast ren vodka och i Nederländerna är alla kakor bakade på marijuana. I Polen och Tjeckien är allt bara grå tråkig betong, i Afrika finns det bara fattiga människor och bara svarta. Eskimåer bor i iglo och alla i Skåne pratar alla skånska!

Tycker ni inte att det stämmer? Alla har fördomar om olika människor/länder/kulturer och så vidare, det är ändå rätt intressant att när man frågar om någon har fördomar och får svaret "jag? nej nej" Jag tror alla (i alla fall svenskar) känner igen sig i någon av ovanstående saker. Kanske inte i allt, jag har generaliserat rätt mycket, men på ett ungefär är det kanske så vi ser på omvärlden. Jag tänkte att det kan ju var intressant att få en bild av hur omvärlden ser på oss svenskar istället. Ett litet annorlunda men rätt så roligt perspektiv!

Svenskar är blyga, reserverade, har svårt att skratta åt sig själv. Vi går eller kör aldrig mot rött ljus, vi är galna i schäferhundar. Vi gör aldrig något impulsivt och alla beslut är på liv eller död. Till exempel när vi ska köpa ost, måste vi testa typ tio olika innan vi tar 25 gram brieost.
Allt ska var jämlikt, därför heter vi samma efternamn ex.Nilsson, Svensson, Pettersson osv. vi ska ha lika mycket tillbaka efter skatten, ha samma klädsmak, tänka lika, köra  Volvo och åka till Mallorca på sommaren. För oss är alla utländska lika svenskar, trots det har vi inga greker, italienare, polska, turkiska, tjeckiska, finska eller jugoslaver som kompisar, för det är ju ändå en liiten skillnad mellan de och svenskar när allt nu kommer omkring. 
Till sist, svenskar älskar solen, hatar köer, får en kick av att vara först på bussen, tror inte på Gud, dyrkar Ingemar Stenmark, blir bara full när man dricker, kör aldrig bil påverkad, hälsar på sina föräldrar på julen, har engelska lektioner och klarar inte av att läsa något sånt här utan att förolämpa vad jag skrivit! 

Svensk som jag är vill bara tillägga att Krakow och Warszawa är bland de finaste städer jag varit i! ;)

2 kommentarer:

  1. Engelska häftet från skolan fannie?;)
    Men bra synpunkter^^

    SvaraRadera
  2. Ja jag vet det är sant :) Men tyckte det var bra saker :D

    SvaraRadera