söndag 6 november 2011

Lat!

God morgon, eller jag har varit uppe sedan halv nio - men känns som jag gått runt och halv sovit. Känner mig så lat, har inte gjort alls mycket! :P fast jag har gjort pannkakor och pluggat lite matte :) Tänkte att jag kunde lägga ut receptet på mina cupcakes jag gjorde i början av veckan :)


Ingredienser
50 gram smör
1 ägg
½ dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1½ dl vetemjöl
1½ msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
50 gram mörk choklad, hackad
Frostning
100 gram philadelphiaost
50 gram smör, rumstempererat
1½ dl florsocker
1½ msk kakao
Garnering
strössel 

Gör såhär 
sätt ugnen på 200 grader, smält smöret. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Blanda smält smör och mjölk och häll ner i äggsmeten.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Hacka chokladen och häll i.
Sätt ut små formar i en muffinsplåt eller använd dubbla pappersformar, 4-5 cm i diametern på en plåt. Fyll formarna 2/3 med smet. Grädda mitt i ugnen cirka 10 - 12 minuter. Ta ut kakorna och låt de svalna.
Vispa ihop färskost och smör, rör i florsocker och kakao. Vispa till en jämn glasyr med elvisp. Stryk eller spritsa ut glasyren på toppen ooch garnera med strössel och blommor av kristyr eller bär.

Lycka till! de är toppen!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar