fredag 27 september 2013

Det blev Perfekt!

Sommarn började med sena kvällar i stadens alla hörn och tidiga morgnar i tunnelbanan. Knöt nya band och skapade minnen som kommer finnas kvar länge. Vi hade kul! Fyra bostäder, soldater, takutflykter, tunnelbansluffning, midsommar, vandring, skansen, museer, lyxrestauranger, shopping och en hel massa jobb är bara delar utav de tre veckorna i Stockholm.

Dagen efter hemkomst smyckades trädgården med lampor som skulle lysa upp natten, blommor och dukar lades på borden som stod på rad mitt på gräsmattan. Lekar och lag var planerade och maten var nästan klar när gästerna trillade in. Eftermiddagen, kvällen och natten bjöd på den finaste presenten jag kunde önska! Allt var i perfektion! När mörkret kom famlade vi upp en kubb-plan och satte ett värmeljus på varje kubb, det var vackert. Skratten hördes långt in på natten, när vi satt under ett tak av klematisen upplyst utav lyktor, omslutna av filtar och de levande ljusens sken.

Tidigt på måndagsmorgonen cyklade jag till den lilla kyrkan i skogen, till mitt nya jobb. Långa dagar i solsken, liggandes på knä i rabatterna, fylldes med prat och skatt. På fyra veckor hann det hända mycket; gravgrävning, förådsrensning, spindeltrauman, glasspauser, gräsklippning, power-naps, bilkörning och blomstertjuvar bland annat.

Mitt i allt blev jag vuxen!? ett par veckor senare, 1 Augusti kunde jag lagligt köra hem helt själv, medan familjen fortsatte resan mot Öland. Sista dagen på jobbet stod gänget i dörröppningen när jag kom med bilen och sista dagen på kyrkogården gick fort! Vid det här laget, hade jag även fått extrajobb på en ö i åkrarna, på hundpensionat.  Lördagen spenderades där, 30 grader och sol! Direkt efter skyndade jag till tåget mot Kalmar, för att åka  till familjen på Öland.

Vi bodde i en liten stuga, en natt. Ett iskallt kvällsdopp kylde ner den ljumna kvällen och vi dansade på bryggan till livemusik. Morgonen efter packades allt ner i den stora ryggsäcken igen och efter en dag på stranden skjutsades jag till min moster och kusin på en camping en bit där ifrån. Vi åt ute på en mysig restaurang, fotograferade solnedgången vid havet och satt uppe till ljusen brunnit ut. Nerkrupna i husvagnssängarna somnade vi direkt och morgonen därpå ändrades planerna igen. Tanken var att jag skulle stanna veckan ut i husvagnen, men efter att läst ett inlägg på facebook om medeltidsveckan, insåg jag att jag var på fel ö. Några telefonsamtal och sökningar i reseplaneraren senare, var vi på väg mot Kalmar igen! Vi sa hejdå vid bussen och jag och min ryggsäck var på väg till Oskarshamn, själva!

Båten kom i hamn på kvällen och efter att checkat in i den lilla sovsalen i Visby gick jag en kvällsrunda för att suga in känslan av medeltid! Älskar det! Tisdagen bjöd på en cykeltur till Lummelundagrottorna, och vandringslederna runt om underhöll mig hela dagen. Resten av dagarna fylldes av medeltid, på onsdagen var det Trix underbara eldshow som förtrollade kvällen och natten och Loke som inledde den så som bara han kan. I en ruin från 1200-talet kom människor i alla åldrar med frukostkorg och filtar för att sätta sig tillrätta och lyssna på sagor. Trix grönsaksshow underhöll hela stora torget under dagen, med allt ifrån palsternackor, och chilifrukter till majsburkar och konserver! Utanför kyrkan var det medeltidsbio på kvällen, magiskt! Den bästa av våra 52 veckor är den 32, och den tog slut lite för tidigt i år, redan på fredagsmorgonen packade jag åter väskan och gick ombord på färjan.

Efter en dag med resande och väntande var jag i Växjö. I en bil bytte jag om och gjorde mig i ordning till kvällens festival, två minuter innan uppträdet började hittade jag mina kompisar bland alla människor på RixFM festivalen! Natten var så kul!


Veckan som återstod av sommaren innan skolan började spenderades med familjen, vänner och i stallet. Tog det lugnt och laddade upp till hösten. Njöt av sommarvädret, värmen och ledigheten, men också över vilken otroligt underbar sommar jag haft. Så mycket som hänt på så kort tid och så många dörrar som öppnats på vägen!

Hoppas att ni hade en lika perfekt sommar som jag hade! Det var den bästa hittills!























2 kommentarer:

  1. Vilken sommmmmar. Tyvärr är den slut, men minnena består. Ha det bra kram Marie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kunde inte blivit bättre! Verkligen och tur är det :) kram!

      Radera